Column: Overtraining

September 3, 2017

Vaak hebben wij te maken met mensen die moeite hebben met de motivatie om te gaan sporten en/of het sporten vol te houden. Deze signalen zijn bekend en makkelijk herkenbaar, maar er is een tegenovergestelde van te weinig beweging in de vorm van ‘overtraining’. Dit is vaak lastiger te herkennen en komt ook niet heel vaak voor. Bij overtraining is er vaak sprake van overbelasting op het lichaam tijdens trainingen en er is in veel gevallen sprake van te weinig rustmomenten tijdens intensieve trainingsperiodes. Het moment van overtraining en het feit of uberhaupt overtraining ontstaat is per persoon verschillend. Sommige lichamen kunnen meer aan dan andere lichamen en waar de één genoeg heeft aan 24 uur rust na een intensieve workout heeft de ander 48 uur nodig. Het is dus best een grijs gebied waarbij het ontzettend belangrijk is om te letten op de volgende symptonen om het op tijd te kunnen herkennen.

  • Verlies aan kracht, coordinatie en uithoudingsvermogen
  • Verandering in eetlust
  • Afname in lichaamsgewicht
  • Structureel slecht slapn
  • Constant een onrustig of opgewonden gevoel
  • Verlies van motivatie
  • Concentratieverlies
  • Depressieve gevoelens
  • Lusteloosheid
  • Toename van de hartfrequente
  • Toename van de bloeddruk
  • Emotionele instabiliteit

Let wel op; één of meerdere van bovenstaande symptonen herkennen wil niet zeggen dat je direct overtraind bent. Ze kunnen ook wijze op algemene vermoeidheid, een lage weerstand of griep of bijvoorbeeld stress. Wij raden aan bij twijfel altijd een specialist in te schakelen.

Door: Christa Belt & Kim de Vor